Reportáže a rozhovory z odborných kongresů
Chcete ušetřit čas s odesíláním pacientů do centra pro těžké astma? Zkuste AstmaLine od Medevio!
Digitální projekt Medevio pronikl do širšího povědomí odborné veřejnosti především v průběhu covidové pandemie. Ordinacím ulehčuje komunikaci s pacientem a snižuje zátěž zdravotníků. Až 80 % pacientských požadavků či dotazů se totiž netýká akutních problémů a dají se vyřešit on-line, v čase, který vyhovuje jejich lékařům. Pacienti si mohou domlouvat termíny návštěv, mohou přes systém klidně i platit. Víte ale o tom, že pod touto komunikační platformou běží i jiný užitečný projekt – AstmaLine? O tom, jak to celé funguje v reálné praxi, hovoří jeho klient, brněnský alergolog MUDr. Mgr. Jiří Nevrlka.
Asi každý terénní astmatolog (plicní lékař či alergolog) ošetřuje ve své klinické praxi nemocné s těžkým asthma bronchiale, jejichž chorobu se ani při nejlepší snaze nedaří uvést pod kontrolu pomocí maximální standardní léčby. Zjednodušeně řečeno, podle kritérií odborných společností takoví pacienti trpí těžkým, na léčbu refrakterním astmatem. Jaké možnosti má v tomto případě lékař? „V nedávné minulosti, před příchodem biologické léčby, nám zbývalo jediné – podat systémové kortikoidy a dívat se, jak jejich nežádoucí účinky naše nemocné devastují. Průduškové astma bývala smrtící choroba, otázkou je, zda byli pacienti invalidizováni stále závažnějšími exacerbacemi, anebo na základě užívání systémových kortikoidů,“ vzpomíná na úvod J. Nevrlka.
Naštěstí je tu ale nová možnost – odeslat takového nemocného do národního centra pro těžké astma (NCTA), kterých je v České republice více a fungují, s veškerým zázemím, většinou v rámci velkých nemocnic. Po pečlivém zvážení všech kritérií a zhodnocení klinického stavu může být konkrétnímu těžce nemocnému podána biologická léčba. Její úspěšnost je vysoká a může zásadně změnit pacientovu prognózu. A právě k efektivnímu referování do NCTA je určeno komunikační rozhraní AstmaLine, projekt digitálního systému Medevio.
Jak to celé funguje?
Nabídku zapojit se do projektu AstmaLine dostal J. Nevrlka letos na jaře. Chvilku váhal, pak se ale zaregistroval. Obecně řečeno – systém je nastaven tak, aby co nejvíce zjednodušil administrativu, a aby odesílajícího lékaře co nejméně zatěžoval a zdržoval. A právě to si J. Nevrlka pochvaluje: „Já jsem v potřebě někam telefonovat a něčeho se aktivně dožadovat spíše zdrženlivý. Pokud mohu, tak se tomu raději vyhnu. Tento systém mě toho ušetří, je transparentní a jasný.“ Telefonování je zatíženo výraznou subjektivitou. S někým na opačné straně se nemusí úplně dobře komunikovat, telefonující osoby si leckdy nemusejí „sednout“. Velmi často se podle J. Nevrlky referující lékař také nemusí dovolat, je nucen to zkoušet opakovaně, což je nepříjemné, zabírá to dost času a narušuje to koncentraci na práci.
„Po přihlášení do systému postupuji systematicky, krok za krokem. Proces referování je vcelku jednoduše strukturován, do formulářových políček vyplňuji dotaz za dotazem a postupuji ke konci, kde ještě do systému nahraji PDF potřebné zdravotnické dokumentace a dostupné laboratorní výsledky. Snažím se vždy postupovat precizně a pečlivě; ještě se mi nestalo, že by si systém dodatečně něco vyžádal, že bych musel něco doplňovat.“ Celý proces trvá, včetně přípravy podkladů, do hodiny, připojení dokumentace navíc není povinné a vlastní proces referování tak může být ještě rychlejší.
Následně se, obvykle už do 24 hodin, ozve specialista z NCTA, vyžádá si doplňující informace či dokumenty nebo už přímo objedná pacienta J. Nevrlky ke vstupnímu vyšetření. Lékař nepředpokládá, že by mohla nastat situace, kdy by jeho pacient do NCTA nebyl přijat – pokud byli všichni pečlivě referováni, zdokumentováni, byly vyčerpány všechny „standardní“ léčebné možnosti a byla splněna kritéria odborných společností pro podání biologické léčby.
Digitální systém AstmaLine ale není jen o referenci k podání biologik – do center by přes něj měli být odesíláni vysoce rizikoví pacienti, nikoliv výhradně ti, kteří jsou „způsobilí“ k biologické léčbě. Takoví jedinci by měli být do NCTA přijati i bez splnění kritérií, aby mohli být sledováni a moderní terapie jim posléze mohla být podána včas. Výhodným prvkem systému AstmaLine je také bezpečnost a odstranění jisté subjektivity, vše je objektivizováno, odpadají nejasnosti.
Co zlepšit?
Systém zatím nemá vlastní aplikaci pro mobilní telefon, J. Nevrlka ji ale v zásadě nepotřebuje: „Vše řeším přes webové rozhraní, které si mohu otevřít i na mobilu. Při referování každého pacienta ušetřím přibližně hodinu, což není málo.“ Dalo by se ještě něco zlepšit? Lékař si není jistý, zda některá doplňující vyšetření nebo laboratorní výsledky, které indikoval právě s ohledem na referenci pacientů do NCTA, nejsou následně prováděny znovu, tedy v podstatě dublovány. Tento stav by asi bylo dobré ještě zpřehlednit a zjednodušit, nastavit jasnější pravidla.
Systému také zatím chybí něco jako zpětná vazba. J. Nevrlka má se svými pacienty, které ošetřuje léta, dobré vztahy, a oni sami mu přicházejí po zahájení léčby v NCTA povědět, jak to s nimi vypadá. Takto se zatím bez výjimky dozvěděl, že všichni přešli na biologickou léčbu. Uvítal by ale něco jako automatický systém zpětné vazby, kdy by NCTA terénní lékaře rutinně informovalo o dalším osudu jejich referovaných nemocných.
(red)